سمتِ تاریکِ روح

معرفی داستان کوتاه : خطرناک‌ترین شکار

ریچارد کانل، نویسنده‌ی معروف آمریکایی، در تاریخ ۱۷ اکتبر ۱۸۹۳ در نیویورک متولد شد. او یکی از نویسندگان برجسته‌ی دهه‌ی ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ بوده و اغلب شهرت او برای داستان‌های کوتاه و رمان‌های ترسناک و ماجراجویی‌اش است. کانل در سال ۱۹۲۴ داستان کوتاه و مشهور خطرناک‌ترین شکار[1] را نوشت که به سرعت به یکی از آثار کلاسیک ادبیات معاصر تبدیل شد و جایزه‌ی اُ.هنری را برای نویسنده به ارمغان آورد. کانل از طرف منتقدان برای قلم روان و سبک نوشتاری ساده‌ و در عین حال سرگرم کننده‌ی خود ستایش شد. او با ترکیب موضوعاتی چون ماجراجویی، ترس و انسانیت در آثارش، مخاطبان را به تفکر و تأمل درباره‌ی جنبه‌های مختلف زندگی می‌کشاند. و قصه او خطرنا‌ک‌ترین شکار بارها در لیست بهترین‌ قصه‌های امریکایی قرار گرفت.

خطرناک‌ترین شکار یک داستان تخیلی و هیجان‌انگیز است که با عنوانی دیگر به نام سگ‌های شکاری زاروف[2] نیز شناخته می‌شود. داستان درباره‌ی رینزفورد، نویسنده و شکارچی ماهر است که بعد از گم شدن در دریا به یک جزیره ی مرموز و دورافتاده می‌رسد. این جزیره توسط یک ژنرال روسی با نام زاروف اداره می‌شود که خود را به عنوان یک شکارچی ماهر معرفی می‌کند. زاروف یک شخص ثروتمند است و زندگی راحتی در طبقه اشرافی دارد. با گذر زمان رینزفورد متوجه می‌شود که زاروف از شکار حیوانات درنده خسته شده است و در این جزیره برای شکار جدیدی اسکان پیدا کرده است.

داستان در طول شکار پیچیده ماجراهای فوق‌العاده‌ای را به تصویر می‌کشد و نگاهی به انسانیت و مفاهیم اخلاقی در مواجهه با تهدیدهای زندگی ارائه می‌دهد. کانل در این داستان، با استفاده از تعلیق‌ها و تناقض‌هایی که در طول داستان ایجاد می‌کند، توانسته است اثری ماندگار و پرفروغ برای ادبیات معاصر بنویسد. داستان خطرناک‌ترین شکار با ترکیب ابعاد مختلف ادبیات، از تخیل و هیجان تا تفکر درباره‌ی جوانب تاریک و روشن انسانیت، به عنوان یکی از آثار جذاب و عمیق نویسنده به یادگار مانده است.

خطرناک‌ترین شکار الهام بخش بسیاری آثار بوده و اقتباس‌های متعدد رادیویی، تلوزیونی و سینمایی از آن وجود دارد. فیلم‌ خطرناک‌ترین شکار (۱۹۳۲) و سریال خطرنا‌ک‌ترین شکار ( ۲۰۲۰ -) از جمله‌ی این آثار هستند. ردپای داستان را در آثار تلوزیونی بازی تاج و تخت ، هالک شگفت‌انگیز و پیشتازان فضا و در مراحلی از بازی‌های ویدیویی هیتمن و کتیبه‌های کهن می‌توان پیدا کرد. همچنین در نامه‌هایی که زودیاک قاتل در رمز سه قسمتی خود به روزنامه‌های سانفرانسیسکو نوشته است احتمال اشاره به خطرناک‌ترین بازی وجود دارد و در فیلم زودیاک (۲۰۰۷) اشاراتی به فیلم خطرناک‌ترین بازی محصول سال ۱۹۳۲ شده است.


قصه را به صورت آنلاین به به زبان انگلیسی می‌توانید اینجا بخوانید.

قصه چندین بار به فارسی ترجمه شده است. از جمله به اسم خطر‌ناک‌ترین بازی ترجمه سعید مدرسی قزوینی توسط نشر پرک سال ۱۳۸۴. به نام خطرناک‌ترین شکار با ترجمه لیلا حسینی توسط نشر فلاح سال ۱۳۸۴ و با عنوان شکار خطرناک ترجمه علی و فاطمه محمدی‌خواهان در سال ۱۳۹۳.

[1] The Most Dangerous Game

[2] The Hounds of Zaroff

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا